World of Warcraft Vagyonosodási vizsgálat! - Eredmények

Megszületett a World of Warcraft vagyonosodási vizsgálat eredménye!

Eric Dekker kitett magáért és egy részletes elemzést tárt a kíváncsi olvasók elé. Az eredetit itt találjátok.


tl;dr verzió:

Átlag 302,593 aranya van egy játékosnak
A medián  80,000 arany
A játékosok 81.63%-a van az átlag érték alatt

A tovább után a felmérés részletes eredményeit olvashatod, ajándék fejfájást sorsolok ki a cikket elolvasók közt.

Próbálok érthetően leírni mindent. Igyekszem itt-ott bedobni a szokásos facepalm poén-próbálkozásokat, hogy ne legyen olyan száraz az anyag. A saját megjegyzéseimet "~Norton" jelöléssel találod meg.



A felmérésről kicsit (nagyon) részletesebben.
Eric Dekker 2012. október 28-án invitálta meg a játékosokat az éves felméréséhez.
Célja az volt, hogy egy korántsem reprezentatív felmérésben olyan kérdésekre keresse a választ, mint

A felmérés két hete alatt 11,344 használható válasz érkezett. Fontos leszögezni, hogy az eredmények nem mondhatók globálisnak, sem pontosnak, hiszen több tényező is befolyásolta (pozitív vagy negatív hatással volt a végső számokra) az eredményül kapott számokat.

 

A befolyásoló tényezők





Eric mindenesetre kizárta a vizsgálatból azokat trollokat, akik több mint 8 évvel válaszoltak a "Mióta Játszol?" kérdésre, valamint azokat is, akik - saját bevallásuk szerint - több, mint 20 millió goldon csücsülnek.

Érthetetlen okból 1,631 válaszadó félbehagyta a kérdőív kitöltését.
Ezért az általuk adott (rész)válaszok egyikét sem vette figyelembe a jelentés készítésekor.

Ezen befolyásoló tényezők miatt, nem lehet pontosnak, kőbe vésettnek kikiáltani a született eredményeket. Ezentúl sem lesz egy konkrét szám, amivel példálózhatunk. ("Az áltag wow playernek X százezer aranya van, neked ennél kevesebb! Szóval te noob vagy, mennyé oszt origamizzál rofl!4!1" ~Norton)

Eric szerint a használható 11,344 válaszadást vetítve WoW 10-11 milliós játékostáborára, mégis viszonylag pontos adatot kaphatunk, ami +-0,9%-ban tér el a valóságtól. (Túlóráztam, fáradt vagyok, nem vitatkozom; megállapítom, hogy hiszek neki. ~Norton)

 

A kérdések


A kérdőívet kitöltőknek öt kérdésre kellett válaszolniuk:

Eric kíváncsi volt a résztvevők játékbeli tevékenységeire is, melyekre "Igen"," Nem" vagy "Időnként(Casually)" válaszok valamelyikét lehetett adni. Úgy, mint "Szoktál -e

A kérdőívben válaszolni kellett, hogy használod e az alábbi weboldalakat információszerzésre

Végül pedig, a felmérés végén válaszolhattál arra a - kihagyható - kérdésre, hogy használsz -e valamilyen csúnya rossz dolgot játékon belül ("all the time baby", "időnként", "előfordult már", "soha" ~Norton). Olyan felháborító és máglyát érdemlő tevékenységek kerültek felsorolásra, mint

Az eredménynek


Ebben az évben 11,344 használható kitöltés született, a résztvevők száma a tavalyi évhez képest 348%-kal emelkedett.

Ebben az évben érdekesen alakult a statisztika azzal kapcsolatban, hogy mikor kezdték a játékot a válaszoló emberek.
(Ez nagyon érdekes eredmény. Azt engedné sejtetni, hogy napjainkban a játékosok nagy része az "ősmagból" kerül ki. Sajnos ez a kijelentésem erősen torzított, a fent említett befolyásoló tényező / a kérdőív korlátozott híresztelése/ miatt. A hosszú évek óta játszó játékosok sokkal valószínűbb, hogy rendszeresen olvassák a fent említett oldalak valamelyikét, mint azok, akik nemrég kezdték, és elvannak a játékkal magával. ~Norton)

 

Vagyon eloszlás

Forrás: xsinthis.net

A múlt évhez hasonlóan, ebben az évben is Lorenz görbén ábrázolva látható a válaszadók vagyoni helyzete.

A vörös tartomány jelképezi azt az esetet, ha minden válaszadó azonos mennyiségű golddal rendelkezne.
A kék tartomány pedig az aktuális válaszok alapján alakult ki, ahol az alsó X tengelyen a populáció százalékos feltüntetésben szerepel, az Y tengelyen pedig a birtokolt liquid gold százalékosan.
Magyarul az X tengelyen haladva leolvasható, hogy milyen nagyságú vagyonnal rendelkezik a játékosok bizonyos százaléka.


Megjegyzés: A felmérés nem vette figyelembe a guild bankban tárolt itemeket, alapanyagokat és egyéb kedvezményes vásárlásra feljogosító kuponokat. Liquid gold alatt az aktuálisan, accounton szétszóródó gold összességét értjük. ~Norton

A grafikon jól szemlélteti az "átlag választópolgár" és a "gazdagok és szépek" közötti különbséget. Le a gazdagokkal! Vesszenek a WoW-burzsujok!

Továbbá - a közgazdasági Nobel-díjban reménykedve - megállapítom, hogy kevés gazdag játékos jut, sok átlagos játékosra.

 

Gini index - rémálom a gold utcában


Fogalmam sincs miről írok. Soksok izé szám, ami kiad egy másik izét, amiből jól megállapítjuk, hogy ez aztán világrengető. ~Norton

Gini indexbe áthelyezve (ahol a 0 a tökéletes egyenlőség, a 100 pedig a tökéletes egyenlőtlenség) a felmérés adatait 75.9-es értéket kapunk. Ez 10.4 pontos növekedés a tavalyi eredményhez képest.

Na jó hazudtam, kicsit értem. A Gini index szemlélteti azt, hogy a Wow játékosok körében hogyan oszlik el a vagyon. Szorosan kapcsolódik a fenti Lorenz görbe küldetéséhez; lényegében arról van szó, hogy nem csak szerver szinten, de globálisan is az összvagyon nagy részét kevés játékos birtokolja, a többség pedig a maradékon "tengődik". Ha nagyon erősen gondolkozol biztos találsz rá példát a valós életben is. ~Norton

Hogy tisztább legyen a kép, vegyük úgy, hogy Azeroth egy ország. Ha országként tekintünk rá, akkor Azeroth a vagyoni eloszlást tekintve a világ legegyenlőtlenebb országa lenne, rosszabb, mint Namíbia a maga 73.3-as Gini index értékével.
Érdekességképpen:  Kanada értéke 32.6, az Amerikai Egyesült Államok pedig 40.8-as értéket tudhat magáévá.

Most pedig térjünk át egy minket jobban érdeklő statisztikára.

 

 

A játékosok vagyoni helyzete


A kapott adatok szerint az alábbi statisztika született.

A játékosok

Továbbá kiderült még, hogy 
A maradék 1%? Nos, ők azok, akik olyan mounttal járnak, amit csak két kiegészítő múlva kaphat meg egy átlagos player. ~Norton

 

Demográfia


A kérdőív kíváncsi volt arra is, hogy hány éve játszol, mit szoktál csinálni ingame, vagy, hogy szoktál e a játékkal kapcsolatos oldalakat rendszeresen olvasni.
Ebben az évben egy új kérdés is megjelent, ami érzékeny témát érintett.

"Ezidáig tettél -e  valamilyen szabályokba ütköző dolgot, és ha igen, milyen gyakran éltél illegális eszközökkel?"  A több mint 11 ezer válasz eloszlását a lenti táblázatban látod, zárójelben a 2011-es évhez viszonyított változással.

Forrás: xsinthis.net

Fontos megjegyezni, hogy a kérdőív 2011-es változatában a "Casually" választás helyett "Bizonytalan" opció szerepelt, és ez is lehet az oka a százalékok drasztikus változásának.
Továbbá két oszlop - az "RP" és a "Gold Farming" - eredményei tavaly nem adták ki a 100%-os matematikailag, ezért minimális torzítást itt is számba kell venni, mikor a két év közötti különbségeket számoljuk.

Érdekesség, hogy csupán a kitöltők 0,46%-a válaszolt minden kérdésre nemmel.

A következő táblázatban a kitöltők átlagos aranykészletének változását láthatod 2011 és 2012 viszonylatban. Zárójelben írva, hogy mekkora változás történt 2011-es eredményekhez képest.

Forrás: xsinthis.net

Ahogy a táblázatban is látható, erőteljesen fellendült az egyes tevékenységek népszerűsége.
Azon játékosok, akik valamelyik fenti tevékenységre igennel válaszoltak átlagosan több golddal rendelkeznek az "átlag playernél", míg azokra, akik a "Casually" opciót választották jellemző, hogy kevesebb arany birtokában játszanak, mint a nagy átlag.

Csökkent a PVP iránti érdeklődés, viszont egyre többen fordítják idejüket az AH-zásra és a gold harácsolására. A számokat lehet elemezni, vagy okokról vitatkozni. 
Az én meglátásom szerint a Raid Finder hatását látjuk a raidelésre fordított idő gyenge növekedésében, valamint az "unalom" kezdődő jeleit az AH-zás egyre népszerűbbé válásában. Emlékszem én is azért kezdtem el komolyabban AH-zni, mert vagy ezt választom, vagy abbahagyom a játékot. Szeretném viszont itt is hangsúlyozni, hogy ezek a számok csak a kérdőívet kitöltők alapján alakultak így. Logikus, hogy megnőtt  a golddal kapcsolatos tevékenység, hiszen a válaszadók nagy része a gold oldalakon, fórumokon látott felkérés miatt töltötte ki a kérdőívet.~Norton

 

Külső források


A megkérdezetteknek válaszolniuk kellett, hogy rendszeresen látogatják e a felsorolt oldalak, portálok valamelyikét, illetve olvasnak e gold blogokat/fórumokat.

Forrás: xsinthis.net
A gold blogok egyik őse, a Just My Two Copper látogatottsága nem változott, MMO-Championt egy picivel kevesebben olvasnak. A Wowinsider Gold Capped rovatának olvasótábora viszont drasztikusan csökkent.  
Megjegyzés: Ez nem annyira meglepő, hiszen a Gold Capped rovat ritkán jelentkezik, és akkor is outdated információval. A meggazdagodni vágyók inkább blogokat (egyszerre többet)olvasgatnak, azok gyakori frissülése és naprakész tanácsai miatt.~Norton
A válaszadók 18%-a válaszolt úgy, hogy egyik oldalt sem látogatja rendszeresen.

A fenti oldalak olvasóinak "gazdagsági mutatóját" viszonyítva az eredményül kapott átlag aranyhoz, az alábbi képet kapjuk:

Forrás: xsinthis.net
A 2011-es állapothoz képest ebben az évben szinte minden golddal foglalkozó oldal iránti érdeklődés csökkent. Ez alól egyedül a WoWinsider Gold Capped rovata kivétel, annak mutatója pozitív. A The Consortium még mindig domináns, a téma iránt érdeklődők kikötőjeként áll a dobogón, sőt, az oldalt olvasói rendelkeznek a legjobb vagyon-mutatókkal.

 

WoW-os pályafutás hossza


A "Mióta játszol?" kérdésre érkező válaszok a lenti táblázat szerint oszlottak el:

Forrás: xsinthis.net

Ezen nincs sok magyarázni való. Egy évvel a legutóbbi ilyen kérdés után azok, akik az elejétől űzik az ipart a "7-8 éve" kategóriába kerültek, mely egy óvatos +%-os növekedés a tavalyi évhez képest.

Ha a játékban eltöltök éveket összevetjük az egyén vagyoni helyzetével, logikus eredményt kapunk. Ahogy telik az idő, úgy lesz egyre több aranyad. Megtanulsz vigyázni a pénzre, forgatni azt, és idővel eljutsz arra a pontra, amikor már nem fontos mindent azonnal megvenni, de az aranyad gyűlik továbbra is. ~Norton


Forrás: xsinthis.net




 

Szabálytalanság - népszerűségi ráta


De szép kifejezés.

A 2012-es kérdőívben debütált a szabályok megszegésének gyakoriságát feszegető kérdés.
Az őszintén(?) válaszolók színt vallhattak, és lelkiismeretükhöz mérten szégyenkezve, vagy éppen mosolyogva adhattak választ a botolást, dupe-olást, exploitolást és a gold adás/vételt érintő kérdésre. A bátortalanabbak választhatták a "No Answer" opciót is.

Forrás: xsinthis.net
A különböző bot programok használata és a gold vásárlása mondható a leggyakoribb szabálytalanságnak a felsoroltak közül.

Az alábbi ábrán láthatod, hogy az őszinte válaszadók milyen gyakran éltek egy-egy szabályszegéssel. (Klikkolásra nő.)


Forrás: xsinthis.net

Végül pedig összehasonlíthatjuk, hogy szabályszegők átlagosan mennyi golddal rendelkeznek a végeredményül kapott átlagos mennyiséghez (302,593g) képest.

Forrás: xsinthis.net

(*) A csillaggal jelölt adatok megbízhatatlanok a nagyon alacsony arányban megadott válaszok miatt a a Dupe-olás és Gold Vásárlás rész At Least Once a Month, At Least Once a Week, és Daily választási lehetőségeknél.

A kapott adatok alapján kijelenthető, hogy - függetlenül a visszaélés gyakoriságától - minden, a szabályszegések valamelyik fajtájával élő játékos átlagosan több golddal rendelkezik, mint a végeredményül kapott átlag gold. Megerősítést nyert az a logikus következtetés is, hogy annál több golddal rendelkezik valaki, minél többször folyamodik illegális eszközökhöz.

Forrás: xsinthis.net

 

Összegzés


A 2012-es évi felmérés szerint egyre növekszik a "gazdagok és szépek" és a "munkásosztály (átlag választópolgár)" közötti szakadék. Ha Azeroth ország lenne, akkor vagyoni eloszlást tekintve a legegyenlőtlenebb ország lenne az ENSZ-ben. Azeroth védelmében azért el kell mondani, hogy extrém mértékű infláció jellemző a gazdaságára.
A kevésbé versenyképes tevékenységekben rész vevő játékosokról elmondható, hogy több arannyal rendelkeznek a normálnál. A több éve játszó játékosok szintén több pénzzel rendelkeznek, ahogy az is kimutatható, hogy a gold blogok/fórumok/oldalak rendszeres olvasása is jótékony hatással van a kincstárra.

A szabálytalanságokról szóló kérdésből levont következtetések hozták a papírformát: azok, akik élnek az illegális eszközökkel gazdagabbak.
Ez alól egyedül a gold vásárlók rétege kivétel; a játékosok ezen csoportjára jellemző, hogy csupán annyi goldot vásárolnak, amennyire szükségük van, és azt azonnal el is költik.
Valójában ezeknek a játékosoknak nagyon kevés pénzük van (pl. azért mert sokáig dolgoznak),
azért vásárolnak goldot, hogy finanszírozni tudják raidelés/egyéb tevékenységük költségeit,
vagy megvehessék a hőn áhított mountot/epic itemet/csilli-villi csodacucclit.

Úgy tűnik, hogy borul a papírforma a bevallottan rendszeresen goldot eladó játékosoknál.
Józan paraszti ésszel arra gondolnánk, hogy ezek a játékosok folyamatosan kiárulják készleteiket - pl. viszonteladó site-oknak - de nem. A várt eredmények helyett kiderült, hogy ezek a játékosok rengeteg - pontosabban reeeeeeeengeteg - goldon csücsülnek.
Ez a gold eladási szokásokból adódhat.
Eladás előtt általában hatalmas vagyont halmoznak fel ezek az emberek, és egyben szabadulnak meg a nagy készlettől. Valószínűsíthető, hogy a kitöltés pillanatában a rendszeresen goldot eladó játékosok egy része még nem szabadult meg az eladni kívánt goldtól.

Ez volt hát a 2012-es World of Warcraftot érintő virtual economy jelentés.



Nagyon tanulságos kis elemzés volt ez. A legtöbb esetben hozta magát a papírforma, és az eddig is common sense kategóriába tartozó ismeretek is újra megerősítést nyertek.

A gold sellereknek sok pénzük van, a botolók/exploittal visszaélők nagyobb szeletet vágnak maguknak a játék aranykészletéből és 1,000,000 goldot birtokolni, még mindig a felső tízezerbe való tartozást jelenti.

Újabb bizonyítékát láthattuk annak, hogy a Wow egy igazi mikro társadalom, és kitűnően lehet vele jellemezni a valós világ pénzügyi, társadalmi, szociális stb. helyzetét.
Ha országként tekintenénk rá, ez lenne a következő Dubaj, ahol a gazdagoké az egész világ (kisebb léptékben: a szerver) az alacsony keresetű (pl: csak questelésból szerzett vagyon) emberek pedig komolyan megküzdenek egy-egy vágyott itemért. Mindent összevetve, Azeroth lakossága egy tökéletlen, de a való világot viszonylag jól jellemző virtuális társadalom.

Nem hiába mozgatta meg 2005-ben a Center of Terrorism and Intelligence Studies igazgatójának fantáziáját egy régi emlékezetes esemény, a ZG vírus napokig tartó tombolása. (Az esetről részletesebben itt olvashatsz) Charles Blair igazgató nyálcsorgatva könyörgött a Blizzardnak az adatokért, és úgy nyilatkozott, hogy az incidens kiváló alkalom lenne a hivatal által vezetett további kivizsgálásokra, hiszen valós emberek valós - következményekkel bíró - döntéseket hoztak.

Ez az incidens is kitűnően jellemezte többek közt az emberi reakciót egy hasonló katasztrófa bekövetkezte esetén. A legtöbb játékos magával törődött, voltak, akik a náluk esetlenebbek (alacsonyabb szintűek) megsegítésére siettek, és voltak trollok, akik direkt terjesztették a járványt. Egyesek még az ellenkező frakció fővárosáig is elutaztak, hogy nevessenek egy jót mások nyomorán.

Lemaradtál róla? Nézdd meg a videót!



Ha jól emlékszem a Blizzard hivatalos válasza a megkeresésre egy rövid és erőteljes /shoo volt.

Azért összeesküvés-elméletezni szabad.
Jó dolog folyton gyanakodni mindenre... addig sem unatkozunk.


Köszönet Hancunak a Frostshock! linkért. Galád módon ki is használom a lehetőséget és bemásolom ide a szokásos szöveget.

 

Ne feledjétek, hogy Facebookon és Twitteren is követhetitek a blog híreit.

Ha kérdésed, ötleted, észrevételed van a Kapcsolat oldalon található címeken elérsz.


Még jelentkezem...

Címkék: , ,